mrt 12

Vandaag heb ik samen met Phil Ingle de eerste (bekende) ski afdaling gemaakt van een noord west couloir op de Rocher de L’Eissassa in de Franse Queyras. Phil had dit couloir enkele weken geleden gespot en na wat rondvragen kwamen we erachter dat de lijn, naar alle waarschijnlijkheid, nog nooit geskied was. We besloten dus direct richting Ceillac te rijden, het couloir bevind zich namelijk in de bergen rondom dit ski/ijsklimgebiedje.

Zodoende vertrokken we vanmorgen om 8 uur richting ons project. Met behulp van de skiliften van Ceillac kwamen we snel hoger. Eenmaal boven in het gebied bleef onze blik strak richting couloir gericht. Een mooie, duidelijke lijn tussen de rotsen van de L’Eissassa. De Queyras is een rustig gebied en dat zorgt ervoor dat dit soort couloirs amper in de belangstelling staan. Daarbij komt ook nog het feit dat dit gebergte bepaald niet bekend staat om zijn moeilijke afdalingen. Dus de jagers op steile lijnen zoeken het vaak in de omliggende gebergtes. Wij niet (altijd) :-)
Enkele bochten op de goed geprepareerde pistes van Ceillac bracht ons op de plek vanwaar wij omhoog moesten ‘vellen’. Door goed geconserveerde poeder liepen we omhoog. Oude sneeuwschoen en toerski sporen maakte de eerste meters makkelijk. Echter vrij snel moesten we dit redelijke spoor verlaten om richting ons couloir te sporen. Door diepe sneeuw klommen we omhoog. genietend van het uitzicht en zoekend spoorden we kletsend omhoog.

Spitzekehre na spitzekehre kwamen we hoger. De steilte nam langzaam aan toe. Aan de voet van het couloir bonden we onze ski’s aan onze rugzakken om op onze stijgijzers door te klimmen. Het couloir was vanwege de steilte (tot 45-50°) en de vele sneeuw zeer vermoeiend. Gestaag kwamen we echter hoger. In de laatste vijftigtal meters van het couloir nam de steilte behoorlijk toe, in vrij harde, ijzige’ sneeuw klommen we in 50° omhoog.

Op de col genoten we ondanks de koude wind van het uitzicht richting de L’Ubaye waar we (natuurlijk) nog enkele mooie ski lijnen spotten. De koude laat laat ons vrij snel besluiten om de afdaling in te zetten.

l'eissassa, queyras, ceillac, skiing

200 meter 40° tot 50° wacht ons. Een moeilijke start waarna we waarschijnlijk de remmen los kunnen gooien. Omdat ik enkele foto’s wil maken begint Phill als eerste aan ons couloir.
In sterk wisselende sneeuw draaien we onze gesprongen bochtjes naar beneden. Eenmaal onder in het couloir nemt de steilte iets af en vergroten we onze bochten beetje bij beetje, om bij het einde van het couloir op volle snelheid te skiën. Door goede voorjaarssneeuw en vederlichte poedersneeuw(!) skiën we naar beneden. De Queyras heeft ons weer eens beloond met een fantastische dag.

Couloir Rocher L’Eissassa: 4.3 200 meter 40-45 graden passages 50° Eerst bekende ski afdaling Phil Ingle en Rogier van Rijn

• Share/Bookmark

7 Responses to “Eerste skiafdaling couloir L’Eissassa”

1. David zegt:

Whauw! Mooi man, gefeliciteerd!

2. Helene zegt:

Knap hoor, en mooie foto’s weer! Kijk elke dag met plezier op je site waar ik pas zomaar op aanbelande.

Helene

3. Rick zegt:

Ziet er weer goed uit. En geen lawines…..:o)

4. willie zegt:

Dat was nog eens een “trotse” dag! Prachtig.

5. Bart zegt:

Proost! Dat zal een lekker biertje geweest zijn na zo’n dag!

6. [...] hooked up with Rogier who is a photographer living up at Argentiere, so he has a few good photos of the day on his site [...]

7. [...] hooked up with Rogier who is a photographer living up at Argentiere, so he has a few good photos of the day on his site [...]